Reklamacja towarów.

Jak sobie poradzić w przypadku reklamacji towarów? Od ponad miesiąca czekasz na odpowiedź serwisu gwaranta i nie znasz ostatecznego terminu wykonania naprawy Twojego sprzętu?

Zgłosiłeś kolejną reklamację towaru ale mimo wielokrotnych napraw otrzymujesz wadliwy towar?

 

Poniższe informacje pozwolą  uniknąć takich sytuacji oraz świadomie realizować uprawnienia konsumenckie i zarządzać reklamacją.

 

Najważniejsze o czym powinno się pamiętać przy zakupie to aby zachowywać dowód zakupu, którym jest w szczególności paragon, ale może być też dowód zapłaty gotówką, potwierdzenie zapłaty kartą, przelew bankowy itp. Dowód zapłaty daje możliwości zgłaszania roszczeń do sprzedawcy w okresie ochrony posprzedażowej ale też jest niezbędny do ustalenia okresu odpowiedzialności gwaranta.

 

Wyróżniamy 2 różne reżimy odpowiedzialności:

– wynikający z tytułu gwarancji, który ma charakter dobrowolny i udzielany jest przez podmiot wskazany w karcie gwarancyjnej (może to być producent, dystrybutor, rzadziej sprzedawca)

rękojmia, która jest odpowiedzialnością ustawową sprzedawcy i w relacji z konsumentem nie można jej wyłączyć ale można ograniczyć do roku od zakupu jeśli jej przedmiotem jest rzecz używana.

 

To konsument decyduje z jakiego reżimu odpowiedzialności korzysta, a gwarancja nie ogranicza ani nie wyłącza uprawnień wynikających z rękojmi.

 

RĘKOJMIA

 Rękojmia jest uprawnieniem, które zwykle jest korzystniejsze dla konsumenta dlatego korzystanie z reżimu rękojmi powinno być realizowane zawsze gdy w okresie 2 lat od zakupu wystąpi wada towaru oraz w przypadku nieruchomości gdy wada wystąpi w okresie 5 lat.  

 

Zasadą jest, że reklamacje należy składać na piśmie z potwierdzeniem doręczenia. Jest  to ważna czynność, która zapewnia możliwość wykazania kolejnych uprawnień.

W przypadku reklamacji z tytułu rękojmi przepisy prawa określają wyraźnie zasady postępowania, a sprzedawca nie może ich dowolnie zmieniać.

Jeśli wada wystąpiła w ciągu 1 roku od zakupu domniemywa się, że wada tkwiła w rzeczy od zakupu. Jeśli sprzedawca chce się uwolnić od zarzutu istnienia wady ujawnionej w tym okresie winien udowodnić, że jest inaczej.

Reklamując towar należy wskazać żądanie, jakiego oczekujemy od sprzedawcy spośród: bezpłatnej naprawy, wymiany na nowe, obniżenia ceny (ze wskazaniem kwoty obniżki) lub odstąpienia od umowy ( zwrot pieniędzy). Gdy jest to pierwsza reklamacja sprzedawca może zaproponować inne niż wskazane przez konsumenta zaspokojenie roszczeń jeśli żądanie reklamacyjne jest niemożliwe do zrealizowania lub wymagałoby nadmiernych kosztów w stosunku do innego sposobu, a sprzedawca może je wykonać bez zbędnej zwłoki. W przypadku każdej kolejnej reklamacji tego samego towaru konsument może odstąpić od umowy i żądać zwrotu zapłaconej ceny, a sprzedawca nie może uchylić się od odpowiedzialności proponując inne rozwiązania, na które konsument musiałby przystać. 


Reklamacja powinna być dla konsumenta bezpłatna dlatego może żądać zwrotu kosztów reklamacji (wysyłki, montażu, demontażu itp.) od sprzedawcy. Jeśli Konsument żąda naprawy, wymiany lub obniżenia ceny, a sprzedawca nie ustosunkuje się do reklamacji w terminie 14 dni kalendarzowych winien uznać reklamację za zasadną. Konsument może też wówczas złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy i nie przyjąć naprawy ani wymiany.  

 

GWARANCJA

 Gwarancja jest uprawnieniem dobrowolnym więc można się na nią powołać tylko jeśli została udzielona. Jej warunki określa karta gwarancyjna, a kodeks cywilny określa tylko ramy odpowiedzialności, które mogą być dowolnie kształtowane przez gwaranta. Gwarant może ograniczyć możliwość składania reklamacji do wad, które sam wskaże, może wyłączać odpowiedzialność za niektóre elementy towaru. Decyduje też o okresie odpowiedzialności z tytułu gwarancji. Jeśli gwarancja została udzielona, a nie został określony termin ochrony wynosi on 2 lata od zakupu. W przypadku wymiany towaru lub jego części w ramach gwarancji, termin ochrony biegnie od początku na wymienione rzeczy. W przypadku reklamacji gwarancyjnej winna się ona odbywać na koszt gwaranta.

 

W przypadku reklamacji w ramach gwarancji nie obowiązują te same zasady, które obowiązują w ramach rękojmi.

INNE PORADNIKI

Usługi telekomunikacyjne – umowy i reklamacje

Usługi telekomunikacyjne – umowy i reklamacje

Jak bezpiecznie zawrzeć umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych i nie dać się oszukać.

Phishing i nieautoryzowane transakcje

Phishing i nieautoryzowane transakcje

Phishing to metoda oszustwa, w której przestępca podszywa się pod inną osobę lub instytucję w celu wyłudzenia poufnych informacji (np. danych logowania, danych karty kredytowej), zainfekowania komputera szkodliwym oprogramowaniem czy też nakłonienia ofiary do określonych działań.

Bezpieczne e-zakupy

Bezpieczne e-zakupy

Choć jeszcze kilka lat temu darzyliśmy je znacznie mniejszym zaufaniem, obecnie e-zakupy stały się dla nas codziennością.
Nadal jednak na nieuważnych klientów czyhają osoby chcące zarobić na niewiedzy lub pomyłkach. Trzymanie się podstawowych zasad pozwoli jednak uniknąć rozczarowań i problemów :

Przejdź do treści