Odbieranie przesyłek kurierskich.

Sprawdź, czy możesz otworzyć paczkę przed podpisem i sprawdzić jej zawartość.

Kiedy kurier ma prawo odmówić otwarcia przesyłki przed pokwitowaniem jej odbioru? Sprawdź, kiedy możesz żądać otwarcia paczki, a kiedy firma daje Ci taką możliwość.


W polskim porządku prawnym nie ma przepisu, który uprawniałby odbiorcę do żądania sprawdzenia zawartości paczki przed jej odbiorem. Kodeks cywilny i ustawa Prawo przewozowe zakładają, iż do momentu odbioru paczki, za jej uszkodzenia odpowiadać będzie firma przewozowa. Nie można więc wymagać od przewoźników, by w każdej sytuacji godzili się na otwarcie dostarczanych przesyłek.


Podpisałeś? Twoja sprawa

Odpowiedzialność za zawartość przesyłki przejdzie zatem na adresata dokładnie w momencie złożenia podpisu potwierdzającego odbiór paczki. Jeśli już po odbiorze przesyłki i jej otwarciu, klient zauważy uszkodzenia, może on złożyć reklamację wraz z protokołem do firmy kurierskiej. Dokonać należy tego niezwłocznie, nie później jednak niż 7 dni od odbiory przesyłki. Paczka zostaje jednak u nas i będziemy zobowiązani do zapłaty wszelkich kosztów wynikających z umowy przewozu.

-Jeżeli klient odebrał przesyłkę to umowa przewozu została wykonana. Jeżeli po odbiorze odbiorca dostrzeże uszkodzenia czy ubytki to może
skorzystać z prawa do złożenia reklamacji do przewoźnika zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Jeżeli natomiast zawartość przesyłki nie spełnia oczekiwań odbiorcy to ewentualne roszczenia w tym zakresie winien kierować do nadawcy – informuje DPD Polska.

Z przepisów wynika zatem, że jeśli chcemy zwrócić paczkę do nadawcy po podpisaniu jej obioru, musimy sami zlecić przewoźnikowi nowy przewóz.


Jest wyjątek!!!

Od opisanej wyżej generalnej zasady obioru przesyłek istnieje jednak wyjątek.

W momencie gdy przesyłka ma oznaki naruszenia, adresat ma prawo żądać jej otwarcia w obecności kuriera jeszcze przed pokwitowaniem odbioru.


Jeżeli przed wydaniem przesyłki okaże się, że doznała ona ubytku lub uszkodzenia, przewoźnik ustala niezwłocznie protokolarnie stan przesyłki oraz okoliczności powstania szkody. Przewoźnik wykonuje te czynności także na żądanie uprawnionego, jeżeli twierdzi on, że przesyłka jest naruszona. – art. 74. Ust. 1 Prawo przewozowe.

Przedstawiciel firmy przewozowej jest w takiej sytuacji zobowiązany
dokonać protokolarnego otwarcia przesyłki w obecności adresata. Wyniki
oględzin muszą zostać odnotowane niezależnie od stwierdzenia wystąpienia
szkody.

Warto przy okazji zaznaczyć, iż brzmienie art. 74 ust. 5
nakłada na nas obowiązek poniesienia dodatkowych opłat określonych w
taryfie, w momencie gdy podjęte na nasz wniosek oględziny nie wykażą
szkody w przesyłce albo wykażą jedynie szkodę stwierdzoną już uprzednio
przez przewoźnika.

źródło: gazetaprawna.pl

INNE PORADNIKI

Usługi telekomunikacyjne – umowy i reklamacje

Usługi telekomunikacyjne – umowy i reklamacje

Jak bezpiecznie zawrzeć umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych i nie dać się oszukać.

Phishing i nieautoryzowane transakcje

Phishing i nieautoryzowane transakcje

Phishing to metoda oszustwa, w której przestępca podszywa się pod inną osobę lub instytucję w celu wyłudzenia poufnych informacji (np. danych logowania, danych karty kredytowej), zainfekowania komputera szkodliwym oprogramowaniem czy też nakłonienia ofiary do określonych działań.

Bezpieczne e-zakupy

Bezpieczne e-zakupy

Choć jeszcze kilka lat temu darzyliśmy je znacznie mniejszym zaufaniem, obecnie e-zakupy stały się dla nas codziennością.
Nadal jednak na nieuważnych klientów czyhają osoby chcące zarobić na niewiedzy lub pomyłkach. Trzymanie się podstawowych zasad pozwoli jednak uniknąć rozczarowań i problemów :

Przejdź do treści