Bezpieczeństwo w sieci

Internet pomyślany jako narzędzie do pracy, komunikacji i baza danych ewoluował do rangi alternatywnego świata – przestrzeń wirtualna stała się płaszczyzną dla poważnych działań biznesowych, obrotu pieniędzmi, intensywnych kontaktów międzyludzkich, uprawiania hobby, edukacji, komunikowania się z administracją publiczną i zapewniania sobie rozrywki…

 Alternatywna rzeczywistość

 

     Internet pomyślany jako narzędzie do pracy, komunikacji i baza danych ewoluował do rangi alternatywnego świata – przestrzeń wirtualna stała się płaszczyzną dla poważnych działań biznesowych, obrotu pieniędzmi, intensywnych kontaktów międzyludzkich, uprawiania hobby, edukacji, komunikowania się z administracją publiczną i zapewniania sobie rozrywki… Wymieniać można w nieskończoność. Bogactwo korzyści czerpanych z Sieci przez miliardy mieszkańców naszego globu przekłada się na równie liczne zagrożenia. Tam, gdzie są pieniądze, są i złodzieje, tam, gdzie konsumenci – agresywna reklama i konkurencja za wszelką cenę, tam, gdzie odbiorcy informacji – manipulacje właściwe wszystkim mediom masowym. A tam, gdzie możliwość spotkania z nieznanymi osobami– zagrożenie tożsame spotkaniu z nieznajomym.

     Nie umniejszając olbrzymiej dodatniej roli pełnionej przez Internet w życiu towarzyskim, relacjach biznesowych i rozprzestrzenianiu wiedzy i informacji, trzeba mieć świadomość ryzyka, jakie niesie beztroskie korzystanie z Sieci. Szczególnie w przypadku, gdy użytkownikiem są osoby nie nadążające za nowościami technologicznymi, seniorzy – najbardziej bezbronni.

 

Najczęstsze zagrożenia

 

Wśród najczęstszych zagrożeń dla bezpieczeństwa najstarszych (i nie tylko) internautów, na jakie powinni zwrócić uwagę znajdują się:

• przechwytywanie danych i zagrożenie utratą prywatności

• fałszowanie danych

• kradzież danych personalnych

• przejęcie komputera przez hakerów

• kradzież haseł – a co za tym idzie, zagrożenie utraty plików dostępnych na komputerze

• phishing – podszywanie się przez hakerów za instytucje zaufania publicznego, na przykład bank, w celu wyłudzenia danych (na przykład danych dostępowych do e-konta)

• programy szpiegujące mające na celu targetowanie reklam kierowanych do użytkownika

• oszustwo internetowe – na przykład w postaci wyłudzenia opłaty za towar wadliwy bądź realnie nieistniejący

• demoralizacja – ilość informacji propagujących przemoc, pornografię, prostytucję, przestępczość i używki jest w Sieci tak ogromna, że niemożliwa jest ich pełna kontrola i blokada. W szczególności dzieci narażone na kontakt z takimi treściami mogą ulec błędnemu wrażeniu co do wartości oglądanych treści.

• zaufanie wobec nieznajomych, kontakt z osobami o nieuczciwych zamiarach

Przykazania główne

Najbardziej podstawowe zalecenia dotyczące ochrony przed internetowymi niebezpieczeństwami można streścić w zasadzie ograniczonego zaufania. Ponadto ważne są:

• elementarna ostrożność w kontaktach z nieznajomymi

• korzystanie z ofert sprawdzonych i rekomendowanych firm,

• używanie bezpiecznych haseł i loginów,

• rozsądne zamieszczanie informacji personalnych w internetowych ankietach, sondach, w serwisach społecznościowych,

• nieotwieranie plików z niepewnego źródła

• nieodbieranie wiadomości email od nieznanych osób

• niekorzystanie z niepewnych komputerów do logowania się w banku (na przykład w kafejce internetowej)

• instalowanie legalnego i bezpiecznego oprogramowania

• bieżąca aktualizacja oprogramowania

• korzystanie z zaufanych stron

• nieotwieranie linków na komunikatorze od nieznajomych

• unikanie pobierania programów z nieoficjalnych serwisów

• pobieranie plików muzycznych, filmowych, gier itp. wyłącznie z legalnych źródeł

• instalacja programów antywirusowych, antyszpiegowskich, zapór sieciowych

• regularne skanowanie komputera przy pomocy w/w oprogramowania

• właściwe skonfigurowanie przeglądarki – np. kasowanie plików cookies

• formatowanie urządzeń przenośnych (dyskietek, pamięci USB) przed udostępnieniem innym osobom

• zachowanie loginów, haseł, kont mailowych i społecznościowych wyłącznie dla siebie

 

INNE PORADNIKI

Usługi telekomunikacyjne – umowy i reklamacje

Usługi telekomunikacyjne – umowy i reklamacje

Jak bezpiecznie zawrzeć umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych i nie dać się oszukać.

Phishing i nieautoryzowane transakcje

Phishing i nieautoryzowane transakcje

Phishing to metoda oszustwa, w której przestępca podszywa się pod inną osobę lub instytucję w celu wyłudzenia poufnych informacji (np. danych logowania, danych karty kredytowej), zainfekowania komputera szkodliwym oprogramowaniem czy też nakłonienia ofiary do określonych działań.

Bezpieczne e-zakupy

Bezpieczne e-zakupy

Choć jeszcze kilka lat temu darzyliśmy je znacznie mniejszym zaufaniem, obecnie e-zakupy stały się dla nas codziennością.
Nadal jednak na nieuważnych klientów czyhają osoby chcące zarobić na niewiedzy lub pomyłkach. Trzymanie się podstawowych zasad pozwoli jednak uniknąć rozczarowań i problemów :

Przejdź do treści