Galeria 1

Komunikacja

Trochę teorii i zasad dotyczących skutecznej komunikacji,która w naszym życiu pełni niezwykle istotną rolę. Towarzyszy nam od dnia naszych narodzin. Jeśli adresat nie potrafi wyartykułować myśli werbalnie – wysyła komunikaty przy użyciu mowy ciała, mimiki i wzroku. Porozumiewanie między ludźmi, niezależnie od rodzaju, w znaczny sposób wpływa na jakość naszego życia.
   Komunikacja w naszym życiu pełni niezwykle istotną rolę. Towarzyszy nam od dnia naszych narodzin. Jeśli adresat nie potrafi wyartykułować myśli werbalnie – wysyła komunikaty przy użyciu mowy ciała, mimiki i wzroku. Porozumiewanie między ludźmi, niezależnie od rodzaju, w znaczny sposób wpływa na jakość naszego życia. Zrozumienie wszelkich prawidłowości procesu komunikacji wymaga bardzo dużo pracy oraz uwagi. Z komunikacją wiążą się bardzo ważne kompetencje społeczne, które możemy wytłumaczyć jako skuteczność działania w trudnych sytuacjach społecznych, możliwość osiągania celów w życiu społecznym.
 

Dlaczego człowiek ma parę uszu i tylko jedne usta?
Aby używał ich w takiej właśnie proporcji…

 

Komunikacja leży u podstaw wszelkich interakcji międzyludzkich. To, co czujemy, myślimy, nasze motywacje, oczekiwania- powinny zostać zwerbalizowane. W przeciwnym wypadku nasze otoczenie po prostu nie wie, o co nam chodzi. Nikt nie siedzi przecież w naszej głowie. Działa to oczywiście w dwie strony. Chcąc dobrze zrozumieć naszego rozmówcę, my również musimy odbierać jego komunikaty. Więc kolejną ważną, umiejętnością w procesie komunikacji jest: słuchanie.

 

Komunikacja dzieli się na:

Komunikację werbalną – słowną

Komunikację niewerbalną – bezsłowną:

GESTY– MIMIKA — MOWA CIAŁA

 Około 65% naszych komunikatów ma charakter niewerbalny. Dokonuje się w dużej mierze bez udziału naszej świadomości, gdyż w niewielkim stopniu potrafimy kontrolować np. drżenie rąk, zmianę wielkości źrenic czy ekspresję wokalną głosu.

 

Komunikacja niewerbalna może wyrażać się poprzez:

  • Sposób, w jaki: siedzimy, stoimy, chodzimy, kontaktujemy się wzrokowo

  • Budowa i postawa ciała

  • Ton głosu

  • Nasz wygląd: twarz, włosy, ciało, odzież i jej kolor, kobiecość/męskość

  • Wzdychanie, płacz, marszczenie brwi, uśmiechanie się, śmiech, błaznowanie

  • Gesty i odległość w jakiej stoimy od kogoś

  • Nasze otoczenie: dom, pracę, samochód, rodzinę, przyjaciół

 

Efektywność dobrego komunikowania się zależy od:

Emocji

Słuchania

Mówienia

 Aktywne słuchanie:

  • Koncentracja uwagi

  • Kontakt wzrokowy

  • Używanie zachęcających zwrotów

  • Otwartość

  • Powstrzymywanie się od wyrażania naszych opinii

  • Empatia

  • Parafrazowanie

  • „Język ciała”

 Komunikacja jest nieefektywna kiedy:

 Jesteś tak bardzo przejęta(y), tym co chcesz powiedzieć, że nie zwracasz uwagi na to co mówią inni = nie słuchasz!

  •  
  • Czekasz tylko na to żeby wejść w słowo mówiącemu i przedstawić swój punkt

    widzenia = nie słuchasz!

  • Słuchasz wybiórczo, słyszysz tylko to co chcesz usłyszeć = nie słuchasz!

  • Przerywasz mówiącemu i kończysz za niego wypowiedź, zniekształcając ją dla własnych celów = nie słuchasz!

 Co ułatwia komunikację?

  • Bądź swobodny

  • Słuchaj uważnie tego co rozmówca do ciebie mówi

  • Nie przesadzaj z powagą

  • Miej poczucie humoru

  • Dostrzegaj wygląd

  • Zaufaj „językowi ciała”

  • Używaj odpowiedniej tonacji głosu

  • Dziel się doświadczeniami (ale uwaga na dawanie „złotych” rad!)

  • Nie nagłaśniaj czyjegoś skrępowania czy zawstydzenia

  • Nie żartuj z wyglądu

  • Milczenie to też komunikacja i czasami jest złotem J

 

Opracowała: psycholog Magdalena Lipińska-Wąsik

 

INNE PORADNIKI

Usługi telekomunikacyjne – umowy i reklamacje

Usługi telekomunikacyjne – umowy i reklamacje

Jak bezpiecznie zawrzeć umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych i nie dać się oszukać.

Phishing i nieautoryzowane transakcje

Phishing i nieautoryzowane transakcje

Phishing to metoda oszustwa, w której przestępca podszywa się pod inną osobę lub instytucję w celu wyłudzenia poufnych informacji (np. danych logowania, danych karty kredytowej), zainfekowania komputera szkodliwym oprogramowaniem czy też nakłonienia ofiary do określonych działań.

Bezpieczne e-zakupy

Bezpieczne e-zakupy

Choć jeszcze kilka lat temu darzyliśmy je znacznie mniejszym zaufaniem, obecnie e-zakupy stały się dla nas codziennością.
Nadal jednak na nieuważnych klientów czyhają osoby chcące zarobić na niewiedzy lub pomyłkach. Trzymanie się podstawowych zasad pozwoli jednak uniknąć rozczarowań i problemów :

Przejdź do treści