Mądry senior przed szkodą

Kilka porad i wskazówek, jak należy zachować ostrożność aby nie dać się oszukać akwizytorom oraz jak czytać umowy i bezpiecznie je zawierać.

   Na jakie umowy zwracać szczególną uwagę?


          Sprzedaż bezpośrednia realizowana poprzez zawieranie umów w trybie poza lokalem przedsiębiorstwa:

  • Na pokazach organizowanych w hotelach, restauracjach, podczas pobytów w sanatoriach. Częstą praktyką jest wysyłanie zaproszeń (po uprzednim kontakcie telefonicznym), które konsument otrzymuje na pokaz. Podczas pokazu często sprzedawane są produkty, które nie są warte swojej ceny, jak pościel, wszelkiego rodzaju „wyroby medyczne”, garnki itp. Dodatkowo konsumenci „zachęcani są” na udział w takiej prezentacji poprzez gwarantowane „prezenty” czy poczęstunki.
     

  • Za pośrednictwem akwizytorów w Twoim domu. Uważaj na firmy oferujące umowy, w ramach których masz otrzymywać niższe rachunki za prąd, gaz, telefon. Często odwiedzające osoby sugerują, że są przedstawicielami firm, z którymi mamy dotychczas zawarte umowy. Zawarcie nowej umowy może się wiązać z zerwaniem dotychczasowego kontraktu oraz z nałożeniem przez obecną firmę kary za zerwanie umowy przed upływem terminu, na jaki została zawarta.

 

    UWAGA!!! Szczególnym rodzajem opisanego rodzaju umów jest sprzedaż pseudo pakietów medycznych czy też rzekomych wyrobów medycznych, którą charakteryzuje:

 

  • Kontakt telefoniczny. Przedstawiciele przedsiębiorców kontaktują się z potencjalnymi nabywcami usług telefonicznie, korzystając z bazy abonentów jaką jest książka telefoniczna. W przeważającej mierze posiadaczami stacjonarnych telefonów są seniorzy. Do nieprawidłowości dochodzi najczęściej już przy pierwszym kontakcie. Przedstawiciele dzwonią z zaproszeniami na spotkania, choć nie mają wcześniejszej zgody konsumentów na prowadzenie marketingu przez telefon. W rozmowach tłumaczą, że numer telefonu mają np. z ośrodka zdrowia.
     

SENIORZE, PAMIĘTAJ ZATEM, ŻE ABY PRZEDSIĘBIORCA MÓGŁ TOBIE PRZEDSTAWIĆ OFERTĘ HANDLOWĄ, MUSI ZAPYTAĆ CIĘ O ZGODĘ!!!

  • Umówienie na wizytę lekarską. Przedstawiciele zapraszają konsumentów na bezpłatne lub dofinansowane badania lekarskie, odwiedzenie nowej przychodni. Nie informują o handlowym celu umówionej wizyty, jaką bez wątpienia, będzie sprzedaż towarów/usług o charakterze medycznym.
     

  • Wątpliwa diagnoza. Jak nakłonić seniora do zakupu drogiego pakietu medycznego? Sposób jest prosty – zdiagnozować u niego chorobę. Służy temu proste badanie „medyczne”, polegające na np. nałożeniu specjalnego czujnika na palec. Uzupełnieniem „diagnozy” jest też „wywiad”, w wyniku którego senior dowiaduje się o licznych dolegliwościach. 
     

  • Wywieranie presji. Konsumenci często są poddawani manipulacji, aby jak najszybciej podpisali umowę i wpłacili pieniądze. Słyszą m.in. że ich stan zdrowia jest na tyle poważny, iż natychmiast muszą rozpocząć leczenie, a okazyjna cena obowiązuje tylko w danym dniu i wyłącznie dla nich.
     

  • Mylące pouczenie. Konsumenci są informowani, iż w przypadku usług zdrowotnych nie przysługuje im prawo do odstąpienia od umowy. Takie pouczenie wprowadza Konsumentów w błąd. Przepis ten dotyczy wyłącznie usług medycznych, a nie sprzedaży pakietów oferujących możliwość dostępu do nich (pośrednictwa w świadczeniu usług). W tym przypadku – tak jak przy innych umowach zawieranych na pokazie odbywającym się poza siedzibą przedsiębiorcy – konsument ma 14 dni, aby przemyśleć zakup i ewentualnie się z niego wycofać.

W przypadku umów zawieranych w lokalu przedsiębiorcy (sklepie stacjonarnym, salonie sprzedaży usług) ustawowe prawo do odstąpienia przez konsumenta od umowy nie obowiązuje!  Zgoda na zwrot niewadliwego towaru jest wyłącznie dobrą wolą sprzedawcy! Najlepiej więc przed zakupem upewnić się czy jest możliwy zwrot towaru i na jakich warunkach.

KONSUMENCIE, PAMIĘTAJ:
  • Jeśli otrzymujesz zaproszenie na spotkanie, ustal czy będą na nim oferowane towary lub usługi. Można o to zapytać dzwoniącą do nas osobę albo skontaktować się z instytucją kierującą do nas zaproszenie pisemne. Ukrywanie handlowego celu takich zaproszeń to jedna z nieuczciwych praktyk, na które skarżą się konsumenci.

  • Nie podejmuj decyzji pod wpływem impulsu. Większe jest wtedy ryzyko dokonania nieracjonalnych wyborów co do warunków, na jakich zostaje zawarta umowa.

  • Poczekaj z zakupem, daj sobie więcej czasu na zastanowienie. Zanim skorzystasz z oferty skonsultuj się z rodziną lub kimś bliskim.

  • Ostateczną decyzję podejmij po sprawdzeniu towaru i porównaniu cen np. w Internecie lub w sklepie, pamiętaj: jeżeli towar jest dostępny dziś, będzie dostępny także jutro.

  • Jeżeli rozmyślisz się po nabyciu produktu, masz prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni, wystarczy wysłać oświadczenie pocztą. Odstąpienie od umowy sprzedaży jest równoznaczne z odstąpieniem od umowy kredytującej zakup.

  • Wiele informacji o zakupach od akwizytora można znaleźć w serwisie www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl.

  • W razie jakichkolwiek wątpliwości w związku z zawartą umową, możesz uzyskać bezpłatną poradę prawną u  Powiatowego Rzecznika Konsumentów, Starostwo Powiatowe  w Szczytnie, ul. Sienkiewicza 1, 12-100 Szczytno, wejście A, pokój nr 1A, telefon 89 624 70 26, email: prk@powiat.szczytno.pl,  na Infolinii Konsumenckiej pod nr tel. 801 440 220, 22 290 89 16 lub poprzez e-mail porady@dlakonsumentow.pl.

INNE PORADNIKI

Usługi telekomunikacyjne – umowy i reklamacje

Usługi telekomunikacyjne – umowy i reklamacje

Jak bezpiecznie zawrzeć umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych i nie dać się oszukać.

Phishing i nieautoryzowane transakcje

Phishing i nieautoryzowane transakcje

Phishing to metoda oszustwa, w której przestępca podszywa się pod inną osobę lub instytucję w celu wyłudzenia poufnych informacji (np. danych logowania, danych karty kredytowej), zainfekowania komputera szkodliwym oprogramowaniem czy też nakłonienia ofiary do określonych działań.

Bezpieczne e-zakupy

Bezpieczne e-zakupy

Choć jeszcze kilka lat temu darzyliśmy je znacznie mniejszym zaufaniem, obecnie e-zakupy stały się dla nas codziennością.
Nadal jednak na nieuważnych klientów czyhają osoby chcące zarobić na niewiedzy lub pomyłkach. Trzymanie się podstawowych zasad pozwoli jednak uniknąć rozczarowań i problemów :

Przejdź do treści