NOWE TECHNOLOGIE W BEZPIECZNEJ SŁUŻBIE ŻYCIA 2021

O PROJEKCIE

Projekt pt. „Nowe technologie w bezpiecznej służbie jesieni życia 2021” proponowany przez Stowarzyszenie „Nasza Szczycieńska Ziemia” ma na celu zapobieganie wykluczeniu społecznemu 40 seniorów w wieku 60+ z terenu pow. szczycieńskiego poprzez organizację cyklu zajęć edukacyjnych. Zadaniem niniejszego projektu jest obniżenia poziomu wykluczenia cyfrowego seniorów i seniorek poprzez włączenie ich w funkcjonowanie nowoczesnego świata technologii przy jednoczesnym  zwiększeniu poczucia swojego bezpieczeństwa.

Przewidziany cykl zajęć i warsztatów pozwoli przeszkolić seniorów od podstaw, przełamując lęk osób starszych przed używaniem komputera, tabletu czy smartfona, jak i nauczy wykorzystywać nowe technologie oraz funkcjonalne nowoczesne narzędzia, również internetowe w codziennych czynnościach.

Uzupełnieniem cyklu zajęć będą szkolenia edukacyjne z zakresu stosowania prawa w życiu codziennym seniorów, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa osób starszych w sieci oraz zawierania umów na odległość i poza lokalem przedsiębiorcy. Dodatkowo, zaangażujemy uczestników w działania kulturalne, służące także pogłębieniu dialogu wewnątrzpokoleniowego. Projekt realizowany będzie przez 7 miesięcy w okresie od 01.06.2021 r. do 31.12.2021 r.

 
 

 

Zajęcia są skierowane do grupy 40 uczestników projektu w wieku 60+ w tym co najmniej 5 osób z orzeczonym stopniem niepełnosprawności. Uczestnicy zostaną podzieleni na 4 grupy po ok. 10 osób. Przewiduje się, że w ramach projektu odbędą się:

2 spotkania rekrutacyjne  dla mieszkańców pow. szczycieńskiego, podczas których zostaną przedstawione założenia projektu i informacje o rekrutacji uczestników, zapoznanie z dokumentami aplikacyjnymi i regulaminem.

Łącznie 120 godzin zajęć grupowych TIK – dla seniorów zwiększających kompetencje cyfrowe w zakresie korzystania z narzędzi TIK (technologie informacyjno-komunikacyjne) i mających na celu przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu tej grupy wiekowej.

Łącznie 108 godzin zajęć psychologiem, rzecznikiem praw konsumenta oraz specjalistą od cyberbezpieczeństwa podnoszących poziom bezpieczeństwa seniorów oraz ich motywację do działania przy jednoczesnym niwelowaniu poczucia wyobcowania w świecie nowych technologii, a także edukujących ich w zakresie przeciwdziałania nowoczesnym wyłudzeniom, nadużyciom i oszustwom ze strony nieuczciwych ludzi, firm i usługodawców.

Otwarte spotkanie informacyjne pn. „Bezpieczny Senior” skierowane do szerszego grona odbiorców, prowadzone przez przedstawicieli UKE, Rzecznika Praw Konsumenta oraz KPP w Szczytnie i dotyczące bezpieczeństwa seniorów w zakresie korzystania z usług, e-usług, bezpiecznego zawierania umów oraz zapobiegania oszustwom i wyłudzeniom.

Wyjazd uczestników i kadry projektu do teatru podnoszący wrażliwość na kulturę wysoką oraz spotkanie integracyjne uczestników i kadry projektu wpływający na integrację wewnątrz – i międzypokoleniową

Gala podsumowująca skierowana do szerszego grona odbiorców, podczas której zostaną zaprezentowane opis, założenia i osiągnięcia projektu.

+228

GODZIN SZKOLENIOWYCH

+40

ZAANGAŻOWANYCH SENIORÓW

+92 110 tyś.

KWOTA
DOFINANSOWANIA

102 210 tyś.

WARTOŚĆ
PROJEKTU

TECHNOLOGIA I KOMUNIKACJA

Rozwój nowych technologii to w XXI wieku norma, której nikt nie będzie kwestionował. Każdy z nas na co dzień spotyka się z smartfonami, laptopami, tabletami. Pokolenie JP II nie ma problemu z obsługą powyższych urządzeń, jednakże problem zaczyna się u osób po 70 – tym roku życia lub takich, które nie pracowały zawodowo i na co dzień nie miały do czynienia z nowinkami technologicznymi.
W takim wypadku jedynym i najskuteczniejszym kołem ratunkowym jest nadrobienie zaległości, bowiem, umówmy się – nie ma szans, aby ktoś kto w ogóle nie zna podstaw komputeryzacji czy zasad działania Internetu – mógł istnieć w świecie cyberprzestrzeni i informatyzacji.
Rozwój nowych technologii to w XXI wieku norma, której nikt nie będzie kwestionował. Każdy z nas na co dzień spotyka się z smartfonami, laptopami, tabletami. Pokolenie JP II nie ma problemu z obsługą powyższych urządzeń, jednakże problem zaczyna się u osób po 70 – tym roku życia lub takich, które nie pracowały zawodowo i na co dzień nie miały do czynienia z nowinkami technologicznymi.
W takim wypadku jedynym i najskuteczniejszym kołem ratunkowym jest nadrobienie zaległości, bowiem, umówmy się – nie ma szans, aby ktoś kto w ogóle nie zna podstaw komputeryzacji czy zasad działania Internetu – mógł istnieć w świecie cyberprzestrzeni i informatyzacji.
LICZBA GODZIN
0
LICZBA GODZIN
0

PRAWA KONSUMENTA

Kupując warzywa na bazarze lub bilet w kiosku czy zamawiając usługi telekomunikacyjne, każdorazowo zawierasz umowę z przedsiębiorcą. Jeśli robisz to wyłącznie w celach prywatnych, jesteś konsumentem. W takiej sytuacji przysługują Ci liczne prawa, które umożliwiają ochronę Twoich interesów.
Aby umiejętnie korzystać z tych przywilejów w codziennym życiu, dobrze jest znać ich specyfikę. Niektóre są bowiem ogólne – w takim sensie, że nie zależą od sposobu zawarcia transakcji, jak np. prawo do złożenia reklamacji dotyczącej wadliwego towaru. W przypadku realizacji innych uprawnień okoliczność ta będzie odgrywała istotną rolę. Przykładowo: prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni obejmuje tylko umowy zawierane na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa.
Znajomość praw konsumenckich pomaga w podejmowaniu świadomych decyzji zakupowych, ułatwia działanie w razie zauważenia wady towaru bądź zaistnienia innego sporu ze sprzedawcą. Dlatego zachęcamy do zapoznania się z informacjami zawartymi w tej publikacji – zaoszczędzisz czas, a przede wszystkim pieniądze.
Pamiętaj jednak, że opisane tu regulacje obejmują wyłącznie umowy zawarte od 25 grudnia 2014 r., czyli po wejściu w życie ustawy o prawach konsumenta. Wobec umów zawartych przed tą datą – nawet jeżeli będą nadal wykonywane – zastosowanie mają przepisy poprzednio obowiązujące.

CYBERBEZPIECZEŃSTWO

RODO – pod tym enigmatycznym pojęciem kryje się nowe unijne rozporządzenie dotyczące ochrony danych osobowych. Podobnie jak obecne przepisy o ochronie danych osobowych (czyli przepisy Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych) RODO dotyczy wszystkich przetwarzających dane osobowe, czyli de facto każdego przedsiębiorcy.
 
Celem rozporządzenia jest doprowadzenie do pełnej harmonizacji prawa w ramach UE i swobodnego przepływu danych osobowych. W założeniu ma pozwolić mieszkańcom Unii Europejskiej na lepszą kontrolę ich danych osobowych oraz stanowić modernizację i ujednolicenie przepisów umożliwiających firmom ograniczanie biurokracji i korzystanie ze zwiększonego zaufania klientów.
Nad polskimi przepisami pracowało Ministerstwo Cyfryzacji. Zaproponowało ono likwidację urzędu Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych i zastąpienie go Prezesem Urzędu Ochrony Danych Osobowych. 10 maja 2018 roku Sejm VIII kadencji uchwalił nową ustawę o ochronie danych osobowych, która zapewnia stosowanie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 o ochronie danych osobowych na terytorium Polski oraz ustanawia nowy organ właściwy w sprawie ochrony danych osobowych – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Nowe prawo wprowadza m.in.
  • łatwiejszy dostęp do danych (zapewnienie większej liczby informacji na temat sposobu przetwarzania danych i zapewnienie, aby informacje były dostępne w przejrzysty i zrozumiały sposób),
  • nowe prawo do przenoszenia danych (ułatwia przesyłanie danych osobowych pomiędzy dostawcami usług),
  • jaśniejsze prawo do usunięcia danych („prawo do bycia zapomnianym”),
  • prawo do bycia niezwłocznie poinformowanym w razie ataku hakerskiego na dane (firmy będą także zobligowane zawiadomić odpowiednie organy nadzorcze ds. ochrony danych),
  • technologie takie jak pseudonimizacja oraz szyfrowanie
LICZBA GODZIN
0
LICZBA GODZIN
0

WARSZTATY Z PSYCHOLOGIEM

Niepokoisz się pogarszającym stanem zdrowia swoich najbliższych w wieku podeszłym? A może sam/a jesteś seniorem lub zauważyłaś/eś ostatnio, że bliska Ci osoba zachowuje się inaczej niż dotychczas, ma problemy z pamięcią, jest zagubiona, zdezorientowana, doświadcza spadków nastroju?
Czujesz się przytłoczona/y trudną rolą opiekuna i  często odczuwasz w związku z tym lęk, smutek, niepewność i irytację?
Masz problem z pogodzeniem obowiązków zawodowych i domowych z jednoczesną opieką nad bliskim? Czy wycofałaś/eś się z tego powodu z życia towarzyskiego lub coraz mniej czasu poświęcasz sobie i Masz wrażenie, że otoczenie zupełnie nie rozumie Twoich problemów?
Jeśli na którekolwiek z powyższych pytań odpowiedziałaś/eś TAK, to dobrze trafiłeś/łaś..

Czy wiesz, że zaburzenia pamięci dotyczą około 5% osób w wieku 65 lat, lecz już 35% osób 85-letnich
Przejdź do treści