Phishing i nieautoryzowane transakcje

Phishing to metoda oszustwa, w której przestępca podszywa się pod inną osobę lub instytucję w celu wyłudzenia poufnych informacji (np. danych logowania, danych karty kredytowej), zainfekowania komputera szkodliwym oprogramowaniem czy też nakłonienia ofiary do określonych działań.

Phishing jest bardzo prostym rodzajem ataku cybernetycznego, bazuje na najsłabszym ogniwie ochrony sieci komputerowej, czyli błędach użytkownika. Twórcy fałszywych informacji podszywają się pod realnie istniejące instytucje, nakłaniając użytkownika do udzielenia osobistych informacji.


Za namową oszustów, podających się za pracowników naszegobanku, instalujemy złośliwe oprogramowanie, myśląc, że jest to bezpieczne. Następnie, aby otworzyć plik z dokumentem, podajemy nasze dane logowania, udostępniając je tym samym oszustom.


Nie przekazuj swoich danych logowania oraz żadnych innych danych osobom podającym się za pracowników banku. Nie wpisuj ich również w miejscach, które nie są oficjalną stroną logowania do banku lub oficjalną aplikacją bankową – nawet jeżeli ktoś podaje się za pracownika banku i mówi Ci, że jest inaczej. Warto zawsze zweryfikować, czy osoba, z którą rozmawiamy, rzeczywiście jest pracownikiem danej instytucji.


PAMIĘTAJ!

1. Jeżeli otrzymasz e-mail od zaufanej instytucji państwowej, banku zwróć uwagę na adres i treść wiadomości – zastanów się, czy nic nie budzi Twoich podejrzeń. Sprawdź rozszerzenie pliku, zanim go otworzysz, ponieważ jego nazwa może posiadać wprowadzający w błąd skrót rozszerzenia.

 

2. Zanim otworzysz otrzymany plik, skontaktuj się z daną instytucją telefonicznie. Pozwoli to na weryfikację prawdziwości zdarzenia.

 

3. Nie klikaj również w żadne linki przesyłane w tego typu wiadomościach. Nie wpisuj swoich danych logowania i innych danych wrażliwych na stronach podanych w treści e-maila.

 

4. To, że ktoś podaje się za pracownika Twojego banku, nie znaczy, że nim jest. Zweryfikuj to.

 

5. Nie przekazuj swoich danych logowania do bankowości internetowej w żadnym innym miejscu niż oficjalna strona banku oraz jego oficjalna aplikacja – nawet jeśli prosi Cię o to ktoś, kto podaje się za zaufaną osobę.

 

W przypadku jednak gdy w taki sposób pieniądze zostaną wyprowadzone z Twojego konta możesz złożyć reklamację do Banku z tytułu nieautoryzowanej transakcji. Jeśli Bank nie wykazał żadnej okoliczności zwalniającej go z odpowiedzialności za wykonanie nieautoryzowanych dyspozycji — obowiązkiem Banku jest zwrócić kwoty skradzione w ten sposób (art. 46 ust. 1 ustawy o usługach płatniczych) nie później niż następnego dnia roboczego po zgłoszeniu.

 

 

INNE PORADNIKI

Usługi telekomunikacyjne – umowy i reklamacje

Usługi telekomunikacyjne – umowy i reklamacje

Jak bezpiecznie zawrzeć umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych i nie dać się oszukać.

Phishing i nieautoryzowane transakcje

Phishing i nieautoryzowane transakcje

Phishing to metoda oszustwa, w której przestępca podszywa się pod inną osobę lub instytucję w celu wyłudzenia poufnych informacji (np. danych logowania, danych karty kredytowej), zainfekowania komputera szkodliwym oprogramowaniem czy też nakłonienia ofiary do określonych działań.

Bezpieczne e-zakupy

Bezpieczne e-zakupy

Choć jeszcze kilka lat temu darzyliśmy je znacznie mniejszym zaufaniem, obecnie e-zakupy stały się dla nas codziennością.
Nadal jednak na nieuważnych klientów czyhają osoby chcące zarobić na niewiedzy lub pomyłkach. Trzymanie się podstawowych zasad pozwoli jednak uniknąć rozczarowań i problemów :

Przejdź do treści